Mistä sen tunnistaa, pohtii kirjoituksessaan Aku Eronen.
![]() |
Aku Eronen alias @somevaari |
Kun tiedetään, että yrittäjyys tuo kuntaan työtä ja työ lisää hyvinvointia, on ihan kaikkien kuntalaisten kannalta merkityksellistä, miten kuntapäättäjät suhtautuvat yrittäjyyteen. Niinpä päätin pohtia kuntavaalien lähestyessä, mistä tunnistaa yrittäjyysmyönteisen kunnan? Jotain tuli heti omaankin mieleeni, mutta aihetta ovat tutkineet ja tarkastelleet myös monet asiantuntijatahot. Tutkin siis nettiä ja mm. Suomen Yrittäjien julkaisuja ja kokosin mielestäni tärkeimpiä löydöksiäni tähän. Ehkä jotain keskeistä jäi poiskin ja toivoisinkin kommentteja sellaisista. Pienten kuntien omat resurssit eivät näihin kaikkiin välttämättä riitä. Silloin kunta voisi ohjata yritystä/yrittäjää kääntymään yhteistyökumppanien puoleen, esimerkiksi alueen Ely-keskus tai ProAgria.
Kunnan
vahvuuksia yrittäjän näkökulmasta
Kunnan yksi tärkeä vahvuus yrittäjän(kin) näkökulmasta on
ennustettava ja kilpailukykyinen verotaso. Kuntaveron korotuksia olisi
vältettävä. Kaavoituksella huolehditaan, että yritystontteja on saatavilla.
Tieverkoston ylläpidosta huolehditaan. Yrittäjyysmyönteinen kunta keskittyy itse
vain sellaisiin julkisen sektorin välttämättömiin tehtäviin, joita yritykset
eivät voi hoitaa. Se myös asettaa elinkeinopolitiikan kunnan tärkeimmäksi elinvoimatyökaluksi
ja tässähän kotikuntani Myrskylä onkin (hankintapolitiikassa) jo todettu Suomen
parhaaksi (yrittäjien kuntabarometri 2020). Yrittäjyysmyönteinen kunta myös tuntee
kuntansa yritykset, yrittäjien ikärakenteen ja yritysten työllisten lukumäärän.
Näin esimerkiksi omistajanvaihdostoimenpiteet voi suunnata oikein. Se neuvoo
yrityksiään rahoitus- ja investointitarpeissa ja työvoiman saamisessa.
Varmistaa yrityksen elinkaaripalvelut aloittavan yrittäjän palveluista
omistajanvaihtoksiin. Tukee yrityksiä digitaalisen teknologian käyttöönotossa
ja sen edellyttämän osaamisen kehittämisessä. Joko hengästyttää?
Asiointi
helpoksi, tuki- ja neuvontapalveluja
Tiedetään, että jo nyt kunnat ainakin jossain määrin digitalisoivat
yhteistyönä yrityksille suunnattuja asiointipalveluita, yhtenäistävät lupa- ja
käsittelyprosesseja, vähentävät asiointikanavien määrää ja liikuttavat
yrityksiltä kysyttyjä tietoja saumattomasti järjestelmästä toiseen. Kunnat
voisivat ehkä myös vahvistaa yrittäjien digiosaamista yksityisistä ja
julkisista toimijoista muodostuvalla tukiverkostolla?
Niin ikään kunnat voisivat varmistaa, että eri kunnissa
toimivat yrittäjät voivat verkostoitua ja saada neuvontaa myös toisen
kotipaikkakunnan elinkeinopalveluista. Tietoliikenneyhteyksien pitäisi ehdottomasti
olla kunnossa. Kunta voisi hyödyntää ostopalveluina paikallista yrittäjyyttä (kilpailulainsäädännön
puitteissa tietenkin). Yrittäjyysmyönteinen kunta voisi tarjota etätyötä
tekeville yrittäjille ja asiantuntijoille työtiloja ja kohtaamispaikkoja. Se ei
kilpaile yritysten kanssa ja häiritse yritysten toimintaa omilla yhtiöillään, irtautuu
niistä toiminnoista, joiden tekemiselle ei ole perusteita. Kartoittaa
alituisesti markkinoilta yrityksiä, joille voisi tarjota tilaa liiketoiminnan
ja kasvun tukemiseksi.
Yrityksillä on paljon velvoitteita, joiden hoitaminen
edellyttää asiointia kunnassa. Mitä pienemmästä yrityksestä on kyse, sitä
suurempi suhteellisesti on taakka, joka kertyy luvista, ilmoituksista ja muista
toimenpiteistä. Yrittäjä toivoo, että kunta-asiat saisi hoidetuksi verkossa
ajasta ja paikasta riippumatta.
Päätösten
vaikutukset yrityksiin
Useimmat kunnan päätökset vaikuttavat yrityksiin. Yritysten
ja kunnan menestymistä voidaan tukea arvioimalla yritysvaikutukset jo
valmistelussa. Näin tähdätään siihen, että päätöksillä poistetaan yrittäjyyden
esteitä eikä luoda niitä. Kunnan pitää arvioida yritysvaikutuksia pysyvänä
osana kaikkea päätösvalmistelua. Jälkikäteen pitää tarkistaa, toteutuivatko
yritysvaikutukset arvioidun kaltaisina. Käydään aktiivista vuoropuhelua
yritysten kanssa. Kunnan tulee panostaa uuden yksityisen elinkeinotoiminnan
edellytysten luomiseen.
Monipaikkaisuus
Koronakriisi moninkertaisti etätyön tekemisen ja
työskentelyn eri paikoista. Yrittäjyydellä on merkittävä rooli
monipaikkaisuuden kehittymisessä. Monipaikkatyö on iso mahdollisuus erityisesti
paikkakunnille, joilla on paljon vapaa-ajan asuntoja, kuten meillä Myrskylässä.
Se siirtää palveluiden kysyntää mökkipaikkakunnille ja muuttaa aluetalouden
rakennetta. Toisaalta se voi näkyä kysynnän laskuna kaupunkien keskustoissa ja
alueilla, joilta työntekijät siirtyvät etätöihin.
Julkiset
hankinnat
Julkiset hankinnat on valjastettava yrittäjyyden,
työllisyyden ja innovaatioiden kehittäjiksi. Suurin este pienten ja
keskisuurten yritysten osallistua kilpailutuksiin on hankinnan liian suuri
koko. Tässä hankintalaki puolustaa pk-yrityksiä: se ohjaa jakamaan hankinnat
osiin.
Kirjoittaja on Aku Eronen, Myrskylän Yrittäjien puheenjohtaja ja Keskustan kuntavaaliehdokas Myrskylässä.